Update 1 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van sjoerddouwe - WaarBenJij.nu Update 1 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van sjoerddouwe - WaarBenJij.nu

Update 1

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg

27 Oktober 2008 | Indonesië, Batavia

Lieve Allemaal...

Na drie weken is het tijd voor een kleine update.. Buiten regent het pijpenstelen, dus genoeg tijd voor wat verhalen...
Ik zal bij het begin beginnen.. Bangkok. Hier de heerlijke toeristische dingen gedaan. Bij elk stalletje op straat het eten geproeft, elke tempel van binnen gezien en verder lekker, ons laten rondrijden door tuktuk's, geshopt en door de stad geslenterd. Bizar wat er daar allemaal op straat gebeurd, ineens kom je een olifant tegen die tussen het verkeer door sjokt of word er een aap op je schouder gezet.

Na drie dagen met de bus naar het zuiden van Thailand vertrokken. Op het eiland Ko Phi Phi, wat ontzettend mooi is, gesnorkeld, en een eilandentour gedaan. Het is ongelooflijk hoe mooi die eilanden zijn, maar zo zonde om te zien dat de Thaise mensen niet weten wat ze met afval aanmoeten en het overal neergooien. We sliepen, zoals ik het me had voorgesteld, in een bamboohutje op het strand, kon niet beter. Ik kan niet uitleggen hoe mooi het daar is, de kleuren zijn er zo intens (zie foto's) en de mensen zo vriendelijk. Daarnaast was het ook nog eens heerlijk rustig vanwege het laagseizoen. Na vier dagen ultiem chillen doorgereisd naar Phuket, hier een nachtje en een dag gebleven, scooter gehuurd en alle stranden afgegaan. Na Phuket naar Ko Samui gegaan, in eerste instantie om door te reizen naar het eiland van de full-moon party, maar uiteindelijk zijn we toch maar op Ko Samui gebleven. Hier niets anders gedaan dan zwemmen, watervallen bekijken en massages ondergaan, zeer vervelend allemaal... Maar ooh wat relaxed! Na Ko Samui hield ons Thailand avontuur op, we wilde op de goedkoopste manier naar Maleisie en na wat rondvragen bleek dat een busreis van 24 uur (!) de enige goedkope optie was. Nou had ik wel rekening gehouden met lange reizen, maar 24 uur in een bus was nog even niet bij mij opgekomen. Maar het viel ontzettend mee, dus vanaf nu kan ik alles aan.

In maleisie midden in Kuala Lumpur afgezet om 05.00 's nachts. Gelukkig zijn er zelfs om dat tijdstip honderden taxichauffeurs die allemaal vechten om dat ene ritje.
Kuala Lumpur vonden we als stad niet echt geweldig. Alles is er kapot en smerig. Al is het bedrijvengedeelte met alle mooie gebouwen en torens weer ontzettend mooi. We hebben daar de communicatietoren en de Petronastowers bezocht, een mooi uitzicht over de stad, maar verder had het naar mijn idee niet heel veel te bieden. Ook naar de moskee gegaan, heftige discussie met moslim gehad, al wilde hij me geen hand geven en mocht ik alleen in een mooi paars gewaad naar binnen. Het hostel waar we zaten was wel geweldig. Daar zaten we tussen de meest bizarre types en wordt het duidelijk dat er altijd een baas boven een baas is, want hoewel ik drie maanden reizen echt al geweldig vind zijn er altijd mensen die 5 maanden reizen door een continent... jammer de bammer. Na twee dagen backpack weer ingepakt en naar Singapore gegaan. Wat een geweldige stad. Zo mooi, modern en netjes. Alles is er tot in de puntjes verzorgd, het metro-netwerk is fantastisch, elk gebouw in goede staat en 's avonds is de stad een plaatje. Elk gebouw, elke brug en elk monument is bijzonder verlicht.
Maar daar staat wel wat tegen over. Op elke kleine overtreding, denk aan papier op de grond gooien, eten en drinken in de metro of fietsen onder een tunnel door staan boetes van s$500 tot s$1000, wat neerkomt op 250 tot 500 euro en dan heb ik het nog niet eens over verkeersovertredingen. Daarnaast staat bij alles een gebruiksaanwijzing, zelfs bij de wc.

Na Singapore met de boot naar Batam, een eiland voor de kust van Indonesie gegaan en vanuit daar doorgevlogen naar Medan in het noorden van Sumatra. Terwijl ik Kuala Lumpur al een arme, slecht onderhouden, ronduit smerige stad vond, werd het in Medan nog erger. Helemaal na het schone Singapore was het weer even een omschakeling. Op straat liepen de arme jongentjes achter ons aan om te bedelen, iets waar ik nog steeds aan moet wennen. Maar ondanks de armoede zijn de mensen er wel heel vriendelijk en hulpvaardig, waardoor ik de stad alsnog geweldig vind. Na Medan met de lokale bus naar Bukit Lewang gegaan. De rit duurde drie uur, maar omdat je door de kleinste dorpjes rijdt zie je de mooiste dingen. Bukit Lewang is een bergdorpje midden in het regenwoud. Met een gids zijn we twee dagen de rimboe ingetrokken om op zoek te gaan naar wilde apen en orang oetangs. En we hadden geluk, want na een uur berg op berg af (zo ontzettend vermoeidend dat ik er nog steeds spierpijn van heb, en dan te bedenken dat er zelfs mensen zijn die 5 tot 7 dagen de jungle intrekken, haha) zagen we de eerste apen, echte wilde apen en orang oetangs. Zelfs zo dichtbij dat ik het eng vond. Behalve de apen zie je ook eens waar kaneel, citroengras, mango's, passievruchten en ananassen vandaan komen. Ik voelde me daar zo bekrompen, omdat wij alles in keurige plastic zakjes kopen bij de Albert Heijn. De jungle was tot nu toe ons hoogtepunt. Met de apen als echte topper. We sliepen onder een plastic afdakje naast de rivier en aten van een kampvuurtje, meer luxe heb je niet nodig. De volgende dag ook nog zo'n 3 uur gelopen, om nadat al mijn spieren waren verzuurd, in een band de rivier af te tuben, terug naar Bukit Lawang.

De regen begint minder te worden en daarmee komt ook een einde aan dit intussen toch al lange verhaal. We zijn vanochtend vanuit Medan naar Jakarta, Java gevolgen. Nu twee dagen in Jakarta om vanuit hier de nachttrein naar Yogyakarta te nemen. De tijd vliegt, maar we doen zoveel dingen dat het ook weer lijkt alsof we al maanden weg zijn!

Ik hoop dat met jullie ook alles goed gaat! De foto's kan ik niet in deze mail zetten, dus ik stuur ze erachter aan! Dank je wel voor al jullie lieve mails! Veel liefs vanuit Jakarta, ook van Sjoerd! Ies x


ps. negeer de eventuele schrijffouten, heb geen tijd om dat nu nog te checken, haha! xx

  • 28 Oktober 2008 - 14:49

    Tiny Tinus:

    Wat super, begin nu echt jaloers te worden, en je bent al zooo bruin (sjoerd beetje rood) haha die zee, TE MOOI. Jungle, TE VET
    denk dat ik ook maar moet gaan sparen voor een wereldreis.
    Ik mail snel wat foto's van hier, jongens geniet ervan, en doe voorzichtig, dikke zoen uit DENBOSCH!

  • 24 November 2008 - 12:47

    Tjeerd:

    Wat een nare berichten allemaal! Gelukkig hebben jullie steun aan elkaar om door deze zware maanden heen te komen. Veel succes en nog even doorbijten. Voor jullie 't weten zitten jullie alweer in de sleur in Nederland!

    Hulde, Tjeerd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

25 November 2008

Update 2

27 Oktober 2008

Update 1

10 Oktober 2008

Bangkok

04 Oktober 2008

Klaar voor vetrek..

09 Februari 2004

Ben weer thuis
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 116587

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: